KIYAMETİN SIFATI, CENNET VE CEHENNEM BAHSİ
NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
27 - (2789) حدثني
سريج بن يونس
وهارون بن
عبدالله.
قالا: حدثنا
حجاج بن محمد.
قال: قال ابن
جريج: أخبرني إسماعيل
بن أمية عن
أيوب بن خالد،
عن عبدالله بن
رافع، مولى أم
سلمة، عن أبي
هريرة،
قال:
أخذ رسول الله
صلى الله عليه
وسلم بيدي فقال
"خلق الله، عز
وجل، التربة
يوم السبت.
وخلق فيها
الجبال يوم
الأحد. وخلق
الشجر يوم
الاثنين. وخلق
المكروه يوم
الثلاثاء.
وخلق النور يوم
الأربعاء. وبث
فيها الدواب
يوم الخميس.
وخلق آدم،
عليه السلام،
بعد العصر من
يوم الجمعة.
في آخر الخلق.
في آخر ساعة
من ساعات
الجمعة. فيما
بين العصر إلى
الليل".
{27}
Bana Süreye b. Yûnus ile
Harun b. Abdillah rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Haccac b. Muhammed rivayet
etti. (Dediki): İbni Cüreyc şunu söyledi: Bana İsmail b.-Ümeyye, Eyyûb b.
Halid'den, o da Ümnıü Seleme'nin azatlısı Abdullah b. Rafi'den, o da Ebû
Hureyre'den naklen haber verdi. (Demişki): Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) etimden tutarak şöyle buyurdular :
«Allah (Azze ve Celle)
yeri cumartesi günü yaratmış, o toprakta dağları pazar günü, ağaçları pazartesi
günü, sevilen şeyleri salı günü, nuru çarşamba günü yaratmış. Yerin üzerine
hayvanları perşembe günü yaymıştır. Adem (Aleyhisselam)'ı da cuma günü
ikindiden sonra mahlûkatın en sonunda ve cum'a saatlerinin nihayetinde, ikindi
ile akşam arasında yaratmıştır.»
İbrahim dediki: Bise
Bistamî (bu zat Hüseyn b. îsa'dır) ile Sehl b. Ammar, İbrahim b. binti Hafs ve
başkaları bu hadîsi Haccac'dan rivayet ettiler.
İzah:
Hadîsdeki mekruh yani;
sevimsiz şeylerden murad; demir v.s. gibi yerden çıkan madenler ve bir şeyin
ıslahına yarayan maddelerdir. Bazı rivayetlerde nur yerine nûn denilmiştir.
Nûn, balık demektir. Teala Hazretleri, gerek nuru gerekse balığı çarşamba günü
yarattığı için rivayetler arasında münafaat yoktur. Hz. Adem'in bütün
mahlûklardan sonra (yaratılması illet-i gaiye (asıl maksat) menzilesinde olduğu
içindir. Ulemadan bir cemaata göre Adem (Aleyhisselam) cuma gününün icabet
saatında yaratılmıştır. Teala Hazretlerinin muhtelif mahlûkatini haftanın ayrı
ayrı günlerinde yaratmasındaki hikmet bizce malûm değildir.